AKA-films Varicam LT gör jobbet för två

on

.
AKA-film AB har köpt en Panasonic Varicam LT efter många års användning av allsköns Panasonic-kameror. Varicam ersätter närmast en Panasonic 2100 som puttrat på i full HD under många problemfria år. Anledningen till bytet av kamera är främst behovet av 4 K/UHD, som gör AKA-films vardag effektivare, bättre och billigare. Ett av de bärande skälen till kameraköpet är AKA-films pågående dokumentärfilmsprojekt om de svenska Koreaveteranerna. Från 1950 och några år framåt begav sig 1 125 svenskar till hamnstaden Busan i det krigsdrabbade Sydkorea. I Busan bemannade och skötte svenskarna ett armésjukhus som vårdade FN-soldater och civila koreaner. De svenska veteranerna är idag mellan 80 och 100 år gamla och AKA-film försöker att dokumentera så många berättelser som möjligt.
– Eftersom vi klipper filmen i vanlig HD så kan vi med 4K zooma i bild och få både en halvbild och närbild i samma tagning. Före Varicam filmade vi alltid med två kameror, berättar Mikael Hedlund, redigerare.
Fotograf Mats Karlén uppskattar att filma med V-log:
– Med cirka 14 bländarstopps dynamik kan jag tänja mer på ljussättningen. Förr frätte bilden snabbt ut i högdagrar och sotade igen i lågdagrar. Nu finns täckningen där, i himlar, på vita skjortkragar, på kala hjässor.
AKA-film redigerar i Final cut pro X där det mesta av färgkorrigeringen görs.
– I Final cut finns Panasonics generella korrigeringsfil för V-log video. Den ger ett förskräckligt resultat. Om man släcker den och korrigerar själv blir resultatet mycket fräschare, hävdar Mikael.
AKA-film använder Zeiss fasta objektiv med EF-fattning. För att kunna arbeta lite snabbare, mer reportagebetonat, har de investerat i Canons nya 18-80 mm, T 4.4, cinema zoom lins.
– Den är aningen för ljussvag för kamerans 800 ISO-läge inomhus. Det problemet löser det högre 5000 ISO-läget, förklarar Mats.
Varicam har två fasta native-lägen för ljuskänsligheten, på 800 respektive 500o ISO. Skillnaden i bildkvalitet är förvånansvärt liten, hävdar Mikael.
– Att växelklippa bilder tagna med de två olika lägena funkar eftersom färgkaraktären är väldigt lika oavsett inställning. Men visst går det att se skillnad i kornighet.
– Det är inte alltid man behöver hela 5000 ISO. Då kan man utgå från native 5000 och minska dB/ISO i små steg till ett läge som passar situationen och objektiven, förklarar Mats.
AKA-film köpte hela kamerapaketet av Vidab, d v s kamera, sökare, axelstöd, kamera-/handgrepp, P2-kort och kortläsare. Sökaren kostar runt 50 000 kronor plus moms men är väl värd det, tycker Mats:
– Med 4K krävs det lite mer av fotografen för få allt skarpt. Det här är utan tvekan den bästa sökaren jag har använt. Den höga upplösningen gör att jag kan klara jobbet utan att behöva konsultera en extern monitor.
AKA-film byter inte kamera särskilt ofta och tror att Varicam kommer att vara med i minst tre år framåt.
– Det är många menyer och inställningar att vänja sig vid – vi har mycket kvar att lära och testa. Men byggkvaliteten är rejäl, P2-systemet har alltid varit tillförlitligt, och bildresultatet överträffar alla våra tidigare kameror, sammanfattar Mats.

AKA-films Mats Karlén ute på inspelning för Preem på Ledarstudion i Stockholm.